Wizyta ambasadora Węgier – Akosa Engelmayera w Żórawinie

blog-img-08

„Polak, Węgier dwa bratanki …” – niecodzienna wizyta w Szkole Podstawowej im. Bolesława Chrobrego w Żórawinie.

W dniu 12 listopada 2019 roku Szkoła Podstawowa im. Bolesława Chrobrego w Żórawinie miała zaszczyt gościć w swoich progach węgierskiego historyka, wykładowcę, dziennikarza – Pana Akosa Engelmayera – ambasadora Węgier w Polsce latach 1990-2005; Pana dr Janosa Tischlera – dyrektora Węgierskiego Instytutu Kultury, Piotra Pissa – Pełnomocnika Wojewody Dolnośląskiego, Wójta Gminy Żórawina Jana Żukowskiego, Sekretarza gminy – Panią Monikę Baron – Witkę, Kierownika Wydziału Oświaty – Panią Annę Lasotę.

Celem tego niecodziennego spotkania były wspólne obchody Święta Niepodległości. Po odśpiewaniu hymnu węgierskiego i polskiego najmłodsi uczniowie naszej szkoły zatańczyli czardasza, czyli węgierski taniec narodowy. Następnie mogli przypomnieć sobie tragiczne karty historii związane z rozbiorami Polski. Uczennice z koła teatralnego poprzez swój symboliczny taniec z flagą pokazały, że były to dla naszego narodu trudne chwile, ale dzięki niezłomności i odwadze bohaterów narodowych, Polacy odzyskali wolność. Zgromadzeni na sali widzowie mogli także usłyszeć pieśni patriotyczne w wykonaniu niezwykle uzdolnionej wokalnie młodzieży naszej szkoły.
Po zakończeniu części artystycznej głos zabrał Wójt Gminy Żórawina Jan Żukowski, dziękując wszystkim za udział w tej uroczystości. Z kolei Pan Akos Engelmayer stwierdził ze wzruszeniem , że dawno nie słyszał w Polsce węgierskiego hymnu, za co bardzo podziękował organizatorom spotkania.
Następnie odbył się wykład poświęcony historii wzajemnych relacji Polski i Węgier. Uczniowie słuchali z zaciekawieniem, a na koniec z zaangażowaniem wzięli udział w konkursie przeprowadzonym przez gości. Laureaci otrzymali nagrody, dzięki którym będą mogli poszerzać swoją wiedzę na temat Węgier.
Obchodzenie świąt państwowych jest ważnym elementem życia społecznego i narodowego, ponieważ bez wiedzy o przeszłości nie możemy budować przyszłości. Dzięki temu podtrzymywana jest tradycja i pamięć historyczna, która umożliwia młodym Polakom identyfikowanie się ze swoim narodem. Spotkanie to wzmocniło w uczniach uczucie patriotyzmu oraz wzbudziło zainteresowanie historią Polski a także Węgier.

Źródło: Katarzyna Pudlis, Anna Blunt

Udostępnij: