Wiejski park różnorodności biologicznej w Bogunowie

blog-img-08

Z końcem września zakończyła się realizacja projektu „Wiejski park różnorodności biologicznej w Bogunowie”, którego realizatorem było żórawińskie Towarzystwo Edukacyjne im. Witelona. Projekt zdobył grant w programie Fundusz Naturalnej Energii, który realizowany jest przez firmę Gaz-System S.A. i Fundację Nasza Ziemia.

Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej w Żórawinie postanowili w nietypowy sposób zachęcić uczniów do poznawania przyrody i historii swojej małej ojczyzny. Zaprojektowali ścieżkę dydaktyczną po starym, opuszczonym parku we wsi Bogunów. Ponadto przeprowadzone zostały zajęcia dla dzieci, podczas których poznawały park czy też  budowały schronienia dla dzikich zwierząt. Ostatecznie w parku znalazły się: budki lęgowe dla ptaków dziuplastych i półdziuplastych (80 szt.), skrzynki kryjówkowe dla nietoperzy (10 szt.), hoteliki dla dzikich zapylaczy (12 szt.), duże skrzynie lęgowe dla puchaczy (3 szt.) oraz dwie sztuczne wyspy z budkami dla kaczek. Dodatkowo przy ścieżce można odnaleźć ślady dawnego bartnictwa, gdyż jednym z jej elementów jest kłoda bartna, w której w przyszłym roku prawdopodobnie zamieszkają dzikie pszczoły. W najbliższym czasie uczniowie żórawińskiej podstawówki ustawią też nowy hotel dla dzikich zapylaczy, gdyż poprzedni kilka miesięcy temu uległ zniszczeniu w wyniku upadku drzewa.

Ścieżka, którą przygotowali nauczyciele składa się z ośmiu tablic dydaktycznych. Pierwszą z nich, która mówi o historii parku i wsi, usytuowano przy wiejskiej świetlicy. Następna znajduje się przy przyrodniczej chlubie gminy – dwóch pomnikowych platanach. Kilkadziesiąt metrów dalej ustawiono tablicę, na której zawieszone są różne typy budek dla ptaków. Jest to tablica przestrzenna, w związku z czym wzbudza największe zainteresowanie dzieci. Na pozostałych znajdują się informacje o owadach występujących w parku, nietoperzach, gatunkach drzew, stawach oraz o bartnictwie (pszczelarstwie leśnym).

Plany uczniów na kolejne działania w Bogunowie są dość ambitne, chcą aby teren parku stał się żywą, zieloną i przestrzenną salą lekcyjną do nauczania przyrody, biologii, a także innych przedmiotów szkolnych. Szkoła współpracuje z przyrodnikami, którzy niejednokrotnie wspomagali edukację pozalekcyjną m.in. z chiropterologami, ornitologami, bartnikiem czy też dendrologiem.

Przykład Szkoły Podstawowej w Żórawinie jest dowodem na to, że uczenie się wcale nie musi odbywać się przed ekranem komputera, a świat nas otaczający jest bardzo atrakcyjny – wystarczy do niego wyjść!                                                                                           

Autor: Szymon Głogowski

 

Udostępnij: